W tamtych czasach kształcenie na polu muzycznym nie mogło być uważane za kompletne bez włączenia Włoch do swoich scen. Zwłaszcza że dla muzyka opanowanie włoskiego stylu operowego jest jednym z podstawowych wymogów w karierze kompozytorskiej.
Tak więc między grudniem 1769 a marcem 1773 Mozart odbywa trzy kolejne podróże, wszystkie do Włoch, ale tym razem podróżuje tylko z ojcem. Ponieważ jego znana i ceniona za swoje umiejętności pedagogiczne siostra Nannerl pozostaje w Salzburgu i dokłada się do utrzymania rodziny udzielając lekcji muzyki.
Pierwsza podróż trwa 15 miesięcy. Pierwszy przystanek to Werona, gdzie współpracuje z akademią filharmoniczną. W Mediolanie zlecają mu pracę na sezon karnawałowy, a w Bolonii poznał słynnego Giovanniego Battistę Martiniego. W Rzymie uzyskuje audiencję papieską i uczestniczy w koncercie, na którym słucha Miserere Gregoria Allegriego z chórem Kaplicy Sykstyńskiej,
Latem 1770 zdał w Bolonii egzamin wstępny do Akademii Filharmonicznej, w połowie października w Mediolanie zaczyna pisać operę Mitrydates, król Pontu, którą wielokrotnie przerabia. Opera odnosi natychmiastowy sukces podczas premiery w Teatrze Regio Ducale 26 grudnia 1770 r., a Wolfgang, zaledwie 14-letni, prowadzi zgodnie z tradycją pierwsze trzy z 22 przedstawień.
Stworzył wiele utworów: komponuje teatralną serenadę La Betulia liberata na królewskie wesele w Mediolanie w październiku 1771 roku. W grudniu wraca do Włoch na debiut opery Ascanio in Alba, która przewyższa inną zaplanowaną operę Johanna Adolfa Hassego.
Nowy arcybiskup
Pod koniec 1771 umiera pracodawca Leopolda, arcybiskup hrabia Schrattenbach. Jego następcą jest hrabia Colloredo, który wkrótce okazuje się znacznie bardziej sztywny niż jego poprzednik. Po powrocie do domu Mozart kontynuuje nieustanne komponowanie w ciągłym poszukiwaniu ulepszeń, ale przede wszystkim zaangażowania. Pisze 8 symfonii i wiele utworów muzyki sakralnej i alegoryczną serenadę zatytułowaną Sen Scypiona.
Ostatnia podróż do Włoch trwała od października 1772 do marca 1773. Oprócz koniecznych wykonań nadal poświęca się komponowaniu, pisząc wiele symfonii. Niektóre z nich są w stylu włoskim i przyjmują nową formę orkiestracji o żywym i ekstrawertycznym stylu. Dnia 26 grudnia 1772 roku odbywa się premiera dzieła Lucio Silla. Towarzyszą mu liczne kontrowersje, ale mimo to spotyka się z dobrym odzewem.
Hrabia Colloredo ma konwencjonalne gusta muzyczne i jego pracownicy muszą się dostosować. Zaczynają się pierwsze konflikty z arcybiskupem, ponieważ praca nie jest bardzo wymagająca, ale bardzo daleka od muzycznej wrażliwości Mozarta. Ojciec i syn po raz kolejny otrzymują tymczasowe pozwolenie na podróż do Wiednia.
Artysta zamówił Mozarta
Wolfgang komponuje coraz bardziej gruntownie i racjonalnie i udaje mu się zagrać pierwszy koncert fortepianowy na temat własnej muzyki. W 1774 r. miał stałą pensję jako koncertmistrz i komponował przede wszystkim muzykę sakralną do użytku oficjalnego. Choć ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń narzuconych przez Colloredo, który chciał rygoru i nielicznych ustępstw na rzecz zbyt wystawnych tonów, a także precyzyjnego terminu odprawiania mszy.
Na zamówienie na karnawał w Monachium pisze operę komiczną La finta giardiniera, w której stara się bardziej wyraziście wykorzystać orkiestrę i nadać głębię stereotypowym zazwyczaj postaciom włoskiej opery komicznej.
Po krótkiej podróży do Monachium, skąd wraca z pustymi rękami, odkrywa, że salzburski teatr został zamknięty na polecenie Colloredo. Nie ma nadziei na wystawienie jakiejkolwiek opery, która teraz jest jego głównym zawodowym zainteresowaniem. Oprócz szczególnego polecenia księcia-arcybiskupa, aby występował jako skrzypek, ponieważ jest to jego główna rola. Mozart przytłoczony tymi wydarzeniami rezygnuje.
Wolność tworzenia
Wobec braku pracy, Mozart podejmuje próbę życia jako niezależny artysta. Co jest jak na tamte czasy niemal szaloną czynnością. W rzeczywistości musial komponować i koncertować non stop, aby się utrzymać.
Mozart wyjeżdża z matką do Monachium, ale Maksymilian III nie zachęca go i nie wspiera w żaden sposób. Następnie udał się do Augusty jako gość u wujów, a następnie do Mannheim, gdzie zaprzyjaźnił się z miejskimi muzykami i zakochał się w Aloysii Weber, śpiewaczce i córce kopisty muzycznego o skromnym społecznym pochodzeniu.
Nękany presją ojca o znalezieniu stabilnej pracy i zaniepokojony długami narosłymi na różne wyjazdy, wyjeżdża z matką do Paryża w poszukiwaniu pracy. Jednak ku zaskoczeniu środowisko muzyczne wita go obojętnie. Chcąc się utrzymać, zmuszony jest dawać lekcje muzyki. Po trzech miesiącach matka, już chora, umiera na tyfus.
Powrót do domu
Powrót do Salzburga był gorzki z powodu niedawnej żałoby i poddania się prośbom ojca, co skłoniło go do powrotu do służby. Od stycznia 1779 r. Wolfgang został nowym organistą księcia-arcybiskupa. Pisze bardzo mało, dopóki książę Karol Teodor nie zleci mu poważnej opery na karnawał, a Colloredo ma obowiązek dać swojemu muzykowi czas na pracę nad nią. Jednocześnie zabrania mu występów na koncertach, wykluczając jakąkolwiek inną formę zarobku.
Rezultatem tego zlecenia jest Idomeneo, król Krety w 1780 roku, który uderza (i niepokoi) publiczność pewnymi formalnymi nowinkami. Jednakże sukces przekonuje go do rezygnacji z Colloredo i wyjazdu do Wiednia. Tutaj wynajmuje pokój od rodziny Weberów i pisze niemiecką operę Uprowadzenie z seraju. Została w triumfalny sposób zostaje wystawiona 16 lipca 1782 roku. Zakochuje się też w najmłodszej z córek Konstancji, z którą się żeni w sierpniu tego samego roku.