Na czym polega psychologia koloru? Przeczytaj i poznaj tajemnice kilku z nich - 1 2024

Na czym polega psychologia koloru? Przeczytaj i poznaj tajemnice kilku z nich

Psychologia koloru opiera się na psychicznym i emocjonalnym wpływie kolorów na osoby we wszystkich sytuacjach życiowych. Istnieje kilka bardzo subiektywnych aspektów psychologii koloru i innych naukowo udowodnionych podstawowych rozważań.

W badaniu reakcji emocjonalnych przekazywanych przez kolory należy również mieć na uwadze niezaprzeczalne różnice w interpretacji, znaczeniu i percepcji między podmiotami z różnych kultur.

Czy wiesz, że Twoje otoczenie może wpływać na Twoje emocje i stan psychiczny? Czy zauważyłeś, że niektóre miejsca szczególnie Cię irytują lub odwrotnie, są szczególnie relaksujące? Dzieje się tak, ponieważ kolory tych przestrzeni odgrywają fundamentalną rolę w przekazywaniu tych wrażeń.

To samo dotyczy kolorów używanych przy tworzeniu ulotek, broszur czy katalogów. Im bardziej przyciąga kolor, tym chętniej się je przegląda.

 

Charakterystyka koloru fioletowego

Fiolet ściśle kojarzy się z arystokracją, szlachetnością, luksusem i ekstrawagancją. Jest to bardzo rzadki kolor w naturze i wielu łączy go z kreatywnością i tajemniczością. Mówi się również, że budzi uczucie nostalgii.

Przekazywane wrażenia: królewskość, bogactwo, wyrafinowanie, mądrość, egzotyka, duchowość, dobrobyt, szacunek, tajemniczość, arogancja.

 

Charakterystyka koloru czerwonego

Czerwony kolor niezmiennie od pokoleń jest symbolem miłości ognia i namiętności. Jest to kolor intensywny emocjonalnie, ma bardzo dużą widoczność i jest często używany do natychmiastowego przykucia uwagi widzów (pomyśl na przykład o jego użyciu podczas wyprzedaży lub cyfrowych przyciskach „kup teraz”, które znajdują się na stronach e-commerce).

Wiadomo również, że czerwony podnosi ciśnienie krwi i pobudza apetyt.

Przekazywane doznania: pobudzenie, wzburzenie, ciepło, miłość, podbój, apetyt, niebezpieczeństwo, przemoc.

 

Charakterystyka koloru pomarańczowego

Pomarańczowy jest mniej intensywny niż czerwony, ale nadal zachowuje dużą widoczność. Jest energiczny i ciepły. Ma wiele cech charakterystycznych dla czerwieni. Pomarańczowy kojarzy się z radością, słońcem i zabawą.

Przekazywane wrażenia: powitanie, ciepło, apetyt, uwaga.