Psychologia koloru opiera się na psychicznym i emocjonalnym wpływie kolorów na osoby we wszystkich sytuacjach życiowych. Istnieje kilka bardzo subiektywnych aspektów psychologii koloru i innych naukowo udowodnionych podstawowych rozważań.
W badaniu reakcji emocjonalnych przekazywanych przez kolory należy również mieć na uwadze niezaprzeczalne różnice w interpretacji, znaczeniu i percepcji między podmiotami z różnych kultur.
Czy wiesz, że Twoje otoczenie może wpływać na Twoje emocje i stan psychiczny? Czy zauważyłeś, że niektóre miejsca szczególnie Cię irytują lub odwrotnie, są szczególnie relaksujące? Dzieje się tak, ponieważ kolory tych przestrzeni odgrywają fundamentalną rolę w przekazywaniu tych wrażeń.
To samo dotyczy kolorów używanych przy tworzeniu ulotek, broszur czy katalogów. Im bardziej przyciąga kolor, tym chętniej się je przegląda.
Charakterystyka koloru fioletowego
Fiolet ściśle kojarzy się z arystokracją, szlachetnością, luksusem i ekstrawagancją. Jest to bardzo rzadki kolor w naturze i wielu łączy go z kreatywnością i tajemniczością. Mówi się również, że budzi uczucie nostalgii.
Przekazywane wrażenia: królewskość, bogactwo, wyrafinowanie, mądrość, egzotyka, duchowość, dobrobyt, szacunek, tajemniczość, arogancja.
Charakterystyka koloru czerwonego
Czerwony kolor niezmiennie od pokoleń jest symbolem miłości ognia i namiętności. Jest to kolor intensywny emocjonalnie, ma bardzo dużą widoczność i jest często używany do natychmiastowego przykucia uwagi widzów (pomyśl na przykład o jego użyciu podczas wyprzedaży lub cyfrowych przyciskach „kup teraz”, które znajdują się na stronach e-commerce).
Wiadomo również, że czerwony podnosi ciśnienie krwi i pobudza apetyt.
Przekazywane doznania: pobudzenie, wzburzenie, ciepło, miłość, podbój, apetyt, niebezpieczeństwo, przemoc.
Charakterystyka koloru pomarańczowego
Pomarańczowy jest mniej intensywny niż czerwony, ale nadal zachowuje dużą widoczność. Jest energiczny i ciepły. Ma wiele cech charakterystycznych dla czerwieni. Pomarańczowy kojarzy się z radością, słońcem i zabawą.
Przekazywane wrażenia: powitanie, ciepło, apetyt, uwaga.