Od czego zacząć mówić o tej książce, na którą większość światowych czytelników gatunku dystopijnego czekała, oczekując przybycia Świętego Mikołaja? Zacznijmy od stwierdzenia, od razu usuwając się z zakłopotania, że książka to arcydzieło! O ile to możliwe, nawet lepsza niż jej poprzedniczka „Opowieść podręcznej”.
Testamenty chcą być „kontynuacją” słynnej opowieści o służebnicy napisanej przez Atwood około trzydzieści lat temu. Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę, że pisarka nie jest już taka sama, lata minęły zarówno dla niej, jak i dla jej historii. Czasy się zmieniły, jeśli za czasów opowieści służebnicy poruszane tematy były nowatorskie i ekstremalne, dziś wraz z wiadomościami i codziennymi wydarzeniami, takimi jak maltretowanie kobiet, nadużycia władzy i korupcja nie są już tak szokujące. To powiedziawszy, Atwood oferuje nam nie historię jednego narratora, ale serię świadectw napisanych przez ludzi, którzy uczestniczyli lub doświadczyli wydarzeń w Gilead, nowych Stanach Zjednoczonych pod rządami patriarchatu.
Dokumenty zostały napisane i opowiedziane przez 3 bardzo różne osoby w okresie około 15 lat po wydarzeniach z pierwszej powieści: Ciotka Lidia, jedna z przywódców nowego państwa, jedna z nielicznych kobiet, które wciąż mają jakąś władzę; Agnes, dziewczyna wychowana w Gilead; Daisy / Jade / Nicole dorastała w Kanadzie z dala od tragicznych perypetii sąsiedniego stanu.
To, co od razu rzuciło mi się w oczy po przeczytaniu wielu powieści Margaret Atwood, to to, że ta jest nieco mniej „Atwoodowska” w tym sensie, że styl autorki jest mniej zaznaczony, wydawała się znacznie bardziej fikcyjna niż zwykle, a postacie dwóch dziewczyn są bardzo uproszczone. Dziwnie było czytać te życia, owoc kobiety, która zostawiła pierwsze świadectwo w historii służebnicy… wspólny wątek, który prowadzi nas do ponownego spotkania z Offred, ale tylko na kilka linijek strony.
Z pewnością postać tak silna, jak Offred była w pierwszej powieści, Atwood nie była w stanie nam jej dać i jest również jasne, że testamenty nigdy nie będą tak odważne i silne, ale to nie znaczy, że historia ta nie jest warta uwagi.